Podrobnosti
Program predvideva postopno usvajanje jezikovnega znanja slovenščine kot drugega ali tujega jezika. Udeleženci programa pridobijo kompetence z razvijanjem vseh štirih sporazumevalnih dejavnosti (branje, poslušanje, govorjenje, pisanje), ob tem pa spoznavajo funkcijo jezikovnih in sporazumevalnih vzorcev ter njihovo rabo pri sporazumevanju v slovenskem jeziku in jih krepijo z usvajanjem tistih vsebin, ki so primarno namenjene odraslim, ki se želijo začeti učiti slovenski jezik, osvežiti svoje začetno znanje za vsakdanjo rabo in/ali nadgraditi znanje o rabi slovenskega jezika na svojem poklicnem področju s poudarkom na konkretnih poklicnih okoliščinah dela s strankami v gostinstvu in turizmu.
Podrobnosti usposabljanja
Ciljna skupina so govorci slovenščine kot neprvega jezika, ki začasno živijo in delajo v Sloveniji in se začenjajo učiti slovenski jezik ali pa želijo nadgraditi znanje slovenskega jezika ter okrepiti znanje o rabi jezika in s tem izboljšati svojo učinkovitost predvsem pri neposrednem delu s sodelavci in strankami. Poudarek je na utrjevanju govornega in pisnega sloga v slovenskem jeziku, odpravljanju pomanjkljivosti v izreki (neposredni sporazumevalni govorni položaj) ter usposobljenosti za konstruktivno vključenost v jezikovno-poklicno okolje in okoliščine gostinsko-turističnih dejavnosti /glede na opis dela in nalog zaposlenega/.
Izobraževalni program izhaja iz programa Slovenščina kot drugi in tuji jezik, ki pomeni prenovo in nadgradnjo javno veljavnega programa za odrasle Slovenščina za tujce, ki je bil s posebno odredbo ministra za šolstvo in šport sprejet decembra 2000 (Ur. l. RS 113/2000), in iz prenovljenega dokumenta Preživetvena raven za slovenščino (2016), ki je namenjen opismenjevanju v slovenščini za odrasle govorce drugih jezikov, ter priporočanih učbenikov in gradiv Centra za slovenščino kot drugi/tuji jezik pri Oddelku za slovenistiko Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani.
Sklopi
- Uvodna enota – slovenska abeceda in številke, izgovorjava slovenskih glasov in zapis, temeljni priročniki slovenskega jezika /spol, sklon, število, vikanje, tikanje, glagol biti/
- Osebna identiteta in bivanje /samostalnik in ujemanje s pridevnikom, glagol – ednina, dvojina, množina, besedni red/
- Osebna razmerja, izobraževanje, delo in poklic /samostalnik v sklonskih oblikah, glagolski časi/
- Prosti čas, promet, storitve /velelnik, vprašalni stavki, osebni zaimki, izražanje vzroka in posledice/
- Zdravje, telesna nega in varnost pri delu /besedne zveze, naslonska oblika, poročani govor/
- Hrana in pijača, gostinstvo /razširitev besedišča, stopnje pridevnika, prislov, veznik, členek, medmet, enostavčne in večstavčne povedi/
- Družba, politika, gospodarstvo, turizem /besedne družine, osnove pravopisa/
- Situacijska konverzacija /razširitev besedišča in utrjevanje znanja iz oblikoslovja, skladnje, besedoslovja, pravopisa in stilistike/
- poklicno okolje (prostor in delovna sredstva)
- storitve
- odnos s strankami in sodelavci
- poklicni predpisi in pravila
Vsak sklop vsebuje vaje, ki razvijajo vse štiri sporazumevalne dejavnosti: poslušanje, branje, govorjenje in pisanje. Vaje so namenjene posameznemu udeležencu ali se izvajajo v paru oz. skupini.
Udeleženec:
- zna se izražati v slovenskem jeziku z nekaterimi opisnimi strategijami o večini tem, ključnih za vsakdanje in poklicne situacije;
- pozna konvencije vljudnega sporazumevanja in jih ustrezno uporablja;
- zna zbrati specifične informacije iz več različnih virov in jih povzeti;
- zna interpretirati besedilo tako, da izrazi svoje mnenje o vsebini;
- govori razumljivo;
- razmeroma pravilno uporablja nabor pogostih izrazov in vzorcev pri pisni komunikaciji;
- tvori preprosta povezana besedila, ki so zapisana in zgrajena dovolj pravilno, da so razumljiva za bralca.